Kutatás, Fejlesztés, Innováció

Az Univer-Product Zrt. K+F+I (kutatás-fejlesztés-innováció) tevékenységét a teljes élelmiszerláncra, azon belül teljes termékpályákra vonatkoztatja.

Ez a tevékenység az élelmiszertermékek alapanyagait képező növények fajtanemesítésétől egészen az új késztermékek piacra viteléig tart.

Az új évezred első évtizedének végére az érintett ágazatok sorvadása miatt a korábban államilag finanszírozott K+F (nemesítési) tevékenység gyakorlatilag megszűnt, miközben mind gazdaságossági (hozam, technológia, jövedelmezőség), mind környezeti (éghajlatváltozás, kevesebb vegyszerfelhasználás), mind pedig fogyasztói elvárások (pl. fűszerpaprika, torma csípőssége) miatt az alapanyagbázis továbbfejlesztésének igénye égetőbb, mint valaha.

Ezt felismerve az Univer-Product Zrt. – a jelentősebb ágazati szereplők közül egyedülállóként - a még talpon maradt potenciális partnerekkel saját csípős fűszerpaprika nemesítési programot indított és folytat, melynek eredményeképp 6 új csípős fűszerpaprika fajtát jelentett be. 2017-ben már ezek a fajták adták termeltetésünk többségét. Az Univer-Product Zrt. csípős fűszerpaprika nemesítési programjáért elnyerte a 2015. évi Agrárinnovációs Díjat.

Ezek a programok az egész ágazatot is szolgálják mind a kutató-fejlesztő humán tőke megtartása, fejlesztése, mind a termelőknek rendelkezésre álló jobb ill. új lehetőségek által.

Az említett valamennyi ipari zöldségnövény sajátossága, hogy egész kistérségek megélhetésében játszanak kulcsszerepet még az ágazat hanyatlása ellenére is.

A termékinnovációk területén az Univer-Product Zrt. fő szempontjai az egészségesebb táplálkozás szolgálata (tartósítószer- ill. adalékmentesség), a hazai alapanyagbázis igénybe vétele, a korszerű csomagolási technikák alkalmazása.

Az adott technológiák keretein belül maradó termékfejlesztésen túl ezen a területen is elindult a kutatás-fejlesztés.

Az elmúlt 5 év jelentősebb Univer-termékinnovációi:

  • Az egészségesebb táplálkozás érdekében a tartósítószerek alkalmazásának csökkentése: Univer majonéz, mustár, ketchup, salátaöntet termékcsalád tartósítószer-mentessé tétele.
  • A környezeti fenntarthatóság érdekében kevesebb fajlagos csomagolóanyag-felhasználás: a magyar piacon elsőként talpas tasakos kiszerelés az Univer majonéz, mustár, ketchup termékcsalád esetében.
  • A hazai gyümölcs alapanyagbázisra épülő, Magyar Termék Nagydíjas „Kecskeméti Tradíció” prémium lekvárcsalád piacra vitele.
  • Minden más hazai fűszerpaprika terméknél csípősebb új, „Haragos Pista” erőspaprika-darálmány termék kifejlesztése.